Opinió

Aprofitar el temps quan els alumnes ja saben què volen

El ministre espanyol d'Educació, Ángel Gabilondo, ha aconseguit una fita inèdita: presentar una proposta per retocar l'educació secundària obligatòria sense que s'hagin esverat ni el Partit Popular ni les comunitats que, com Catalunya, tenen competències exclusives en aquesta matèria. Els canvis anunciats afecten de ple quart d'ESO, que el ministre vol convertir en un curs orientatiu cap al batxillerat o la formació professional, pensant sobretot en els alumnes que arribats a aquest punt ja tenen clara la via per la qual optaran. D'aquesta manera hi hauria un tronc comú d'assignatures i un altre d'específic amb un contingut més professional o més enfocat cap al batxillerat, segons les preferències de l'alumnat. A més, tant una via com l'altra donarien el títol d'ESO i permetrien que l'alumne s'hi repensés quan hagués acabat el curs. És una mesura assenyada. Pel que fa al PP, és normal que l'aplaudeixi perquè recull en part la seva petició d'allargar el batxillerat (a la pràctica, quart d'ESO funcionaria com un curs preparatori). També satisfà els populars la intenció de Gabilondo de fer una avaluació externa a sisè de primària i a tercer de secundària a tots els centres de l'Estat. D'aquesta manera s'aconseguiria tenir una idea global del coneixement de totes les matèries, però sobretot del nivell de castellà, una obsessió dels populars a Catalunya. La mesura, que des d'aquí considerem del tot innecessària perquè ja sabem de sobres que no és pas la salut del castellà el que ha de preocupar-nos (sinó del català o fins i tot de l'anglès), podria tenir malgrat tot un efecte inesperat. Demostrar una vegada per totes la demagògia que sobre aquesta qüestió es fa tan sovint.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.