Cultura

Els VOC, en sales i en línia

Òmnium ha engegat la 5a edició de la mostra de curts en versió original catalana, que aspiren a diversos premis

“Volem que els creadors puguin treballar en la seva llengua sense complexos”

VOC , una mostra de talent audiovisual en català organitzada per Òmnium, incorpora com a gran novetat d’enguany la possibilitat de veure els deu curts seleccionats a través de la plataforma Filmin.cat . La pandèmia ha fet replantejar el format d’aquesta mostra, que té com a objectiu fomentar la producció audiovisual en versió original catalana. Els deu curtmetratges finalistes de la cinquena edició (sis de ficció i quatre documentals) es poden veure en línia i es projecten en sales de cinema durant el mes de febrer, repartits en dues sessions, en 40 ciutats i poblacions de Catalunya. La mostra presencial va arrencar abans-d’ahir a la tarda al teatre La Llotja de Lleida.

Roser Sebastià, membre de la junta d’Òmnium i responsable de VOC, explica que en vista de la crisi sanitària van valorar diferents opcions i finalment van optar “per fer un format híbrid”. “No volíem renunciar a fer la mostra en cinemes, pensem que el cinema en sala i en pantalla gran és un valor que forma part del nostre projecte.” Per això han combinat les projeccions en sala amb l’oferta a Filmin.cat. D’aquesta manera, pretenen “arribar a molta més gent”. Des d’ahir i fins al 28 de febrer es poden veure els curtmetratges per 2,90 euros cada un –però sense cost addicional per als subscriptors.

La majoria de curts de ficció estan dirigits per creadors joves i alguns estan interpretats per actors coneguts. Formen la selecció Els que callen, d’Albert Folk, amb Clara Segura i Albert Salazar; Emilia, de Cristina Guillen, estrenat després de la mort de la protagonista, Montserrat Carulla; Panteres, dirigit per Èrika Sánchez i protagonitzat per Laia Capdevila i Rimé Kopoború; L’estrany, d’Oriol Guanyabens, interpretat pel nen Gerard Pous i per Arnau Comas; Redempció, de Miguel Llorens, amb Àngel Fígols, i Preludi, d’Adrià Guxens, amb Pablo Capuz.

Els quatre documentals finalistes d’enguany són París, la meca del parkour, de Biel Macià; Tristos tòpics, de Joanic Geniüt; Camí d’Àrreu, d’Aleix Gallardet, i Renaixem, de David Segarra. Els deu films triats aspiren a premis atorgats per un jurat professional (un de ficció i un de no ficció, de 4.000 euros cada un) i pel públic (dos premis, també, de 1.000 euros). El productor Tono Folguera, la directora artística Mònica Bernuy i l’actriu Anna Bertran formen part del jurat.

A la mostra i els premis VOC “hi poden optar tots els films amb un mínim d’un 75% de textos parlats o escrits en català”, explica Roser Sebastià. “Volem que els creadors –declara–, sobretot els que comencen les seves carreres, tinguin incentius i plataformes per distribuir i puguin treballar en la seva llengua sense complexos.”“La irrupció de les plataformes digitals hauria de donar moltes més oportunitats i oferir més espais de projecció, però si no tenen clara la importància de la llengua catalana a casa nostra en l’audiovisual, és més difícil entrar-hi”, reflexiona Roser Sebastià. “Amb els VOC volem donar més oportunitats per als que roden en català, sobretot per als que comencen les seves carreres.”A més de la mostra, els VOC ajuden a aixecar projectes a través de la iniciativa Sala Oberta. “Va tenir molt èxit i té continuïtat –explica la responsable dels VOC–. És per als projectes en català. Fem el que en anglès en diuen un pitching: es presenten una sèrie de projectes (curts, pilots, sèries d’Instagram...) i un jurat amb professionals del sector escullen el guanyador.” En aquest cas, aspiren a un ajut de 4.000 euros i mentoria d’algun professional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.