Cultura

El CCCB evoca Carles Santos

Les directores tindran protagonisme en la 20a temporada de cinema Xcèntric

La programació estable de cine experimental del CCCB celebra enguany la seva vintena edició

Un homenatge a Carles Santos inaugurarà demà a les 19 h la nova temporada d’ Xcèntric , el principal cicle de cinema del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), que celebra la seva vintena temporada aquest any. A la sessió es projectaran curtmetratges poc coneguts de Carles Santos i dues peces breus del mag i transformista Leopoldo Fregoli. També hi haurà una lectura poètica a càrrec de Vicenç Altaió i un concert de la pianista Clara Peya (Premi Nacional de Cultura 2019), que interpretarà una peça composta per a l’ocasió en col·laboració amb la ballarina Sílvia Capell.

Xcèntric, l’únic cicle estable de Barcelona dedicat al cinema experimental, allunyat dels circuits convencionals, va néixer fa vint anys de les inquietuds de José Ángel Alcalde, Andrés Hispano, Andy Davies i Carolina López. La vintena edició tindrà com a fil conductor el qüestionament del cànon tradicional del cinema experimental i l’obertura a veus que tradicionalment ha marginat. Al llarg d’aquest any, passaran a un primer pla el cinema dirigit per dones com la francesa Babette Mangolte , la poetessa i cineasta escocesa Margaret Tait , l’australiana Corinne Cantrill i la cineasta alemanya Hito Steyerl.

Altres veus que tindran espai en aquesta edició són les dels cineastes de fora d’Europa i els Estats Units. Destaca la presència de Mani Kaul , un dels grans noms de cinema de l’Índia (la Filmoteca, en col·laboració amb Xcèntric, li dedicara el cicle La pel·lícula embruixada. Mani Kaul i les figures inconnexes), i el cinema experimental fet a l’Argentina , que es podrà descobrir amb el crític i cineasta Pablo Marín, amb noms com Narcisa Hirsch, Jorge Honik i Laura Abel i Claudio Caldini.

La vintena temporada d’Xcèntric també estarà dedicada al cinema etnogràfic com a laboratori polític, el paper de la fotografia i l’arxiu, el diari personal i la reivindicació de cinema com a dispositiu pedagògic. Recuperarà títols com Anticipation of the night (1958), de Stan Brakhage; Les Antiquités de Rome (1989), de Jean-Claude Rousseau, que presentarà el seu autor, i Torre Bela (1977), de Thomas Harlan. També abordarà amb els films programats importants debats de l’actualitat, com la situació dels afroamericans als EUA i la seva lluita pels drets civils.

Aquest any s’engega el nou programa de projeccions en línia Xcèntric Focus, per mobilitzar els fons del seu arxiu. Un cop al mes es pujarà una peça al web, que serà seleccionada i introduïda per una membre de l’Associació Catalana de la Crítica i l’Escriptura Cinematogràfica (ACCEC).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ponsa sobre litigi de l’art amb la Franja: “El nostre adversari no és el Bisbat de Lleida, hem intentat treballar bé”

Puigcerdà

El 76% dels espanyols diu que tornarà a les sales de cinema després de la pandèmia, segons un estudi

barcelona

Les dues candidatures que optaven a la direcció general de l’Institut del Teatre hi renuncien

Barcelona

Miquel Abras, de cinc maneres

la bisbal d’empordà

Ombres d’un somni

barcelona

Recolzar-se als pilars

Girona

Cercas carrega contra les elits de Barcelona

Barcelona

La mística en moviment

BARCELONA
MÚSICA

Love of Lesbian, a Pedralbes i a l’Auditori de Girona